info@urologyteam.gr     Τηλ: 210 6779067

ΚΑΛΟΗΘΗΣ ΥΠΕΡΠΛΑΣΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΗ

Ο προστάτης είναι ένας αδένας που βρίσκεται στο κατώτερο ουροποιητικό σύστημα, κάτω από την ουροδόχο κύστη και γύρω από την ουρήθρα. Μόνο οι άνδρες έχουν προστάτη. Παράγει το υγρό τμήμα του σπέρματος. Ένας υγιής προστάτης έχει το μέγεθος ενός κάστανου και όγκο περίπου 15-25 ml. Με την αύξηση της ηλικίας ο προστάτης σταδιακά διογκώνεται.

Προστάτης

Η Καλοήθης Υπερπλασία Προστάτη (ΚΥΠ) πιθανώς να επηρεάσει την ούρηση. Αυτό συμβαίνει διότι ο διογκωμένος προστάτης μπορεί να συμπιέζει την ουρήθρα.

Τα συμπτώματα της ΚΥΠ χωρίζονται σε 2 μεγάλες κατηγορίες:

υπετροφια προστατη
  1. Αποφρακτικά
  • Καθυστέρηση στην έναρξη της ούρησης
  • Ελάττωση  στη  δύναμη ροής και στην ακτίνα της ούρησης
  • Παράταση του χρόνου ροής των ούρων
  • Διακοπές της ούρησης
  • Αίσθημα ατελούς κένωσης κύστης
  • Επίσχεση ούρων
  1. Ερεθιστικά
  • Συχνουρία
  • Νυκτουρία
  • Επιτακτική ούρηση
  • Επιτακτική ακράτεια

Ο γιατρός θα πραγματοποιήσει μία σειρά εξετάσεων για να κατανοήσει τι προκαλεί τα συμπτώματα και να καταλήξει σε διάγνωση.

Τα συμπτώματα που αναφέρονται προηγουμένως μπορεί να οφείλονται σε διάφορες ασθένειες, όχι μόνο στην ΚΥΠ.

Η αξιολόγηση των συμπτωμάτων πραγματοποιείται αρχικά με την λήψη ατομικού ιστορικού, κλινικής εξέτασης καθώς και  χρήση του Διεθνούς Ερωτηματολογίου Συμπτωματολογίας Προστάτη (IPSS).

Περαιτέρω εξετάσεις όπως εξετάσεις αίματος και ούρων, υπερηχογράφημα προστάτη και μέτρηση ροής ούρων μπορεί επίσης να θεωρηθούν αναγκαίες

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της καλοήθους υπερπλασίας προστάτη στην ποιότητα ζωής των ασθενών;

• Περιορίζεται η καθημερινή επαγγελματική και κοινωνική δραστηριότητα, αφού οι συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα τις διακόπτουν.
  • Διαταράσσεται ο ύπνος τους, έτσι αισθάνονται μία μόνιμη κόπωση.
  • Πολλές φορές, δεν προλαβαίνουν να πάνε στην τουαλέτα ή ακόμη η περιορισμένη ροή ούρων γίνεται αιτία να λερώνουν το παντελόνι τους (ακράτεια).

Αντιμετώπιση - Θεραπεία

Ασθενείς με ΚΥΠ που παρουσιάζουν ήπια συμπτωματολογία μπορεί να αντιμετωπιστούν με απλή παρακολούθηση σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Δίνονται οδηγίες για τον τρόπο ζωής, π.χ. σύσταση αποφυγής λήψης μεγάλων ποσοτήτων υγρών κατά το βράδυ, αποφυγής οινοπνεύματος και ερεθιστικών φαγητών, σύσταση για κίνηση, καθώς και σύσταση για τη μη αναβολή της ούρησης για μεγάλα διαστήματα.

Σε περίπτωση επιδείνωσης της συμπτωματολογίας, οι ασθενείς τίθενται σε φαρμακευτική αντιμετώπιση.

Φαρμακευτική θεραπεία συνίσταται σε ασθενείς με μετρίου βαθμού συμπτώματα, τα οποία επηρεάζουν τον τρόπο ζωής τους. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες φαρμάκων που χρησιμοποιούνται για την μείωση των συμπτωμάτων της ΚΥΠ. Κάθε κατηγορία δρα με διαφορετικό τρόπο και έχει διαφορετικά αποτελέσματα και παρενέργειες.

Οι κύριες κατηγορίες φαρμάκων  για την φαρμακευτική αντιμετώπιση της ΚΥΠ είναι:

1. Ανταγωνιστές α- υποδοχέων
  2. Αναστολείς 5α-ρεδουκτάσης
  3. Αντιμουσκαρινικά
  4. Φυτοθεραπεία
  5. Συνδυασμός φαρμάκων

Κατά την διάρκεια της θεραπείας ο ασθενής πρέπει να παρακολουθείται σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να εκτιμάται η ανταπόκριση του στην φαρμακευτική αγωγή.

Ενδείκνυται για τους ασθενείς που είτε παρουσιάζουν επιπλοκές από τη νόσο, είτε η συμπτωματολογία τους δεν ανακουφίζεται από την φαρμακευτική θεραπεία.

Υπάρχουν διάφορα είδη χειρουργικής θεραπείας για την ΚΥΠ, το καθένα με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του.

Σκοπός της χειρουργικής θεραπείας είναι η αφαίρεση μόνο του διογκωμένου τμήματος του προστάτη, το οποίο προκαλεί την συμπτωματολογία (γνωστό ως προστατικό αδένωμα).

Οι κυριότερες χειρουργικές θεραπείες της ΚΥΠ είναι:

1. Διουρηθρική προστατεκτομή (Transurethral prostatectomy, TURP)
  2. Διουρηθρική προστατεκτομή σε φυσιολογικό ορό (TransUrethal Resection in saline TURis)
  3. Προστατεκτομή με χρήση Laser
  4. Ανοικτή προστατεκτομή