info@urologyteam.gr     Τηλ: 210 6779067

ΥΠΕΡΔΡΑΣΤΗΡΙΑ ΚΥΣΤΗ

Τι είναι η ουροδόχος κύστη;

Η ουροδόχος κύστη είναι ένας ινομυώδης σάκος που δρα σαν δεξαμενή αποθήκευσης των ούρων, τα οποία παράγονται από τα νεφρά.  Στον ενήλικα, η πρώτη επιθυμία για ούρηση προκαλείται όταν η ποσότητα των ούρων είναι περί τα 150-200 ml. Βουλητικά, η επιθυμία μπορεί να ανασταλεί μέχρι τα 450-500 ml.

Ουροδοχος κυστη

Τι είναι το σύνδρομο της υπερδραστήριας ουροδόχου κύστης;

Υπερδραστήρια ονομάζεται η κύστη, η οποία δημιουργεί ξαφνικά μία επείγουσα ανάγκη για ούρηση, ακόμη και όταν δεν είναι γεμάτη. Το σύνδρομο της υπερδραστήριας ουροδόχου κύστης είναι μία συχνή κατάσταση στην οποία δεν μπορεί να βρεθεί καμία αιτία για τις επαναλαμβανόμενες και ανεξέλεγκτες συσπάσεις της κύστης.

• Ξαφνική έντονη επιθυμία για ούρηση, που δεν μπορεί να ανασταλεί και αναγκάζει τον/την ασθενή να πάει αμέσως στην τουαλέτα (επιτακτική ούρηση).
  • Ο/Η ασθενής πάει συχνά στην τουαλέτα για ούρηση, πάνω από επτά φορές την ημέρα (συχνουρία).
  • Ο/Η ασθενής ξυπνά το βράδυ από την ανάγκη να πάει για ούρηση (νυκτουρία).
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητη απώλεια ούρων, στην οποία ο/η ασθενής δεν προλαβαίνει να φτάσει στην τουαλέτα (ακράτεια επιτακτικού τύπου).

Ο μηχανισμός δημιουργίας του συνδρόμου δεν είναι πλήρως κατανοητός. Ο μυς της ουροδόχου κύστης φαίνεται να γίνεται υπερευαίσθητος στην παρουσία ούρων και συσπάται έντονα, ακόμη και όταν η κύστη δεν είναι καλά γεμάτη με ούρα. Νεότερα δεδομένα δείχνουν ότι μπορεί να υπάρχει πρόβλημα στην αντίληψη ή στο φιλτράρισμα και στην αναχαίτιση του αισθήματος πληρότητας της κύστης από τον εγκέφαλο, που οδηγεί στην αδυναμία ελέγχου της ούρησης.

Αυτό συμβαδίζει με την αυξημένη συχνότητα εμφάνισης του συνδρόμου με την πρόοδο της ηλικίας. Επίσης, τα συμπτώματα μπορεί να επιδεινωθούν σε περιόδους στρες και από τη διατροφή (τσάι, καφές, αναψυκτικά τύπου κόλα, οινόπνευμα).

Σε κάποιες περιπτώσεις, τα συμπτώματα της υπερδραστήριας ουροδόχου κύστης παρουσιάζονται ως επιπλοκή κάποιων ασθενειών (σκλήρυνση κατά πλάκας, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, νόσος του Πάρκινσον ή ύστερα από τραυματισμό του νωτιαίου μυελού).

Επίσης, παρόμοια συμπτώματα μπορεί να προκύψουν σε ουρολοίμωξη, σε λιθίαση ή στον καρκίνο της ουροδόχου κύστης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν χαρακτηρίζεται ως σύνδρομο υπερδραστήριας ουροδόχου κύστης, καθώς η αιτία είναι γνωστή.

Γενικά μέτρα τρόπου ζωής

Το σύνδρομο υπερδραστήριας κύστης είναι ενοχλητικό, αλλά δεν είναι απειλητικό για την ζωή. Στις περισσότερες περιπτώσεις το πρώτο βήμα της θεραπείας είναι τα γενικά μέτρα αλλαγής τρόπου ζωής.

• Ο καφές, το τσάι, τα αναψυκτικά τύπου κόλα και το αλκοόλ μπορεί να επιδεινώνουν τα συμπτώματα. Δοκιμάστε να διακόψετε ή έστω να περιορίσετε την κατανάλωσή τους.
  • Πηγαίνετε στην τουαλέτα, μόνο όταν το χρειάζεστε. Αν πηγαίνετε στην τουαλέτα πολύ συχνά, η κύστη μαθαίνει να συγκρατεί λίγα ούρα.
  • Επανεκπαίδευση της ουροδόχου κύστης. Ο στόχος είναι, σιγά σιγά, η ουροδόχος κύστη να μπορεί να διατείνεται έτσι, ώστε να μπορεί να χωράει όλο και μεγαλύτερη ποσότητα ούρων. Ο γιατρός θα σας συστήσει να αυξήσετε τα διαστήματα μεταξύ των ουρήσεων.
  • Ασκήσεις του πυελικού εδάφους (ασκήσεις Kegel).

Φαρμακευτική θεραπεία

Σε περίπου ένα τρίτο των ασθενών τα γενικά μέτρα δεν είναι αρκετά για την αντιμετώπιση της νόσου. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο γιατρός θα σας συστήσει φαρμακευτική θεραπεία.

Τα φάρμακα αυτά ονομάζονται αντιχολινεργικά και στόχο έχουν να χαλαρώσουν την ουροδόχο κύστη, ώστε να δέχεται μεγαλύτερη ποσότητα ούρων. Τα συμπτώματα μπορεί να βελτιωθούν σε κάποιους ασθενείς αλλά όχι σε όλους. Επίσης, το ποσοστό βελτίωσης διαφέρει από άτομο σε άτομο. Το φάρμακο θα πρέπει να το λάβετε για τουλάχιστον ένα μήνα, για να μπορέσει ο γιατρός σας να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητά του.

Τα φάρμακα αυτά έχουν κάποιες παρενέργειες, οι οποίες είναι ήπιες. Οι πιο συχνές είναι η ξηροστομία και η δυσκοιλιότητα.

Θεραπεία δεύτερης γραμμής

Σε ασθενείς στους οποίους η φαρμακευτική αγωγή δεν αποδώσει,  ο γιατρός μπορεί να συστήσει κάποια από τις θεραπείες δεύτερης γραμμής. Αυτές περιλαμβάνουν:

• Θεραπεία με Botox. Η θεραπεία περιλαμβάνει την ένεση μιας νευρο-τοξίνης, της αλλαντικής τοξίνης Α, σε διάφορα σημεία της κύστης σας, με μία ειδική βελόνα, που εισάγεται με την βοήθεια κυστεοσκοπίου μέσω της ουρήθρας. Η αποτελεσματικότητα της θεραπείας διαρκεί περίπου 6 με 9 μήνες. Κατόπιν μπορεί να επαναληφθεί.
  • Τοποθέτηση νευροδιεργέτη. Μία ειδική συσκευή εμφυτεύεται στη σπονδυλική στήλη και στέλνει ηλεκτρικά σήματα στην κύστη, τα οποία την χαλαρώνουν.
  • Αυξητική κυστεοπλαστική (σε λίγες, ειδικές περιπτώσεις ασθενών).
  • Εκτροπή ούρων (σε μικρό ποσοστό ασθενών).
Συνδρομο υπερδραστηριας κυστης